Loading...

Chociaż szafran pochodzi najprawdopodobniej pierwotnie z Europy, to jednak kultura i kuchnia krajów Bliskiego Wschodu, i subkontynentu indyjskiego, jednoznacznie kojarzy nam się z tymi drogocennymi pręcikami. „Nic nie jest tak często fałszowane [jak szafran]”. Tak pisał Piliniusz Starszy. Współcześnie niewiele się zmieniło.

Szafran ma niepowtarzalny smak, dlatego nie powinno dziwić, że od tysięcy lat skrada serca smakoszy.

Ale dlaczego w islamie nie można było farbować nim ubrań? Co z niego gotowano w IX w.? Jakie choroby nim leczono? O tych kwestiach dziś będę snuł opowieść.

Szafran w okresie wczesnego islamu: dyskurs teologiczny

Lekarz Yuhanna ibn Masawaih (777–857 r.; okres wczesnego islamu) podawał, że szafran, obok piżma, drewna z Aquilaria spp. (drewno agarowe), kamfory i ambry, jest jednym z podstawowych prostych substancji aromatycznych (usul hamsa).

Bezprecedensowym zjawiskiem było wprowadzenie w tym okresie „szafranowej prohibicji”. W niektórych wariantach polegała ona na zakazie stosowania przez mężczyzn/kobiety szafranu jako składnika kosmetyków. Jak podaje Al Tirmidi:

Pachnidła dla mężczyzn mają silny zapach i nie mają koloru, a pachnidła dla kobiet mają widoczny kolor, a zapach jest ukryty

Al. Tirmidi (824–892)

Ponadto nie można było barwić tą przyprawą ubrań dla wojskowych i pielgrzymów (niektóre autorytety religijne zezwalały na stosowanie zamiennika — kwiatów krokosza barwierskiego). Nie wszyscy zgadzali się z tą wykładnią i w większości przypadków ubrania barwione szafranem i krokoszem były zakazane.

Jeszcze inaczej interpretował tę zasadę Malik ibn Anas (711–795; założyciel szkoły prawa sunnickiego, zwanej od jego imienia malkicką) dopuszczał stosowanie obu roślin barwierskich (szafran i krokosz), ale ograniczał ich użycie do ubrań używanych na terenach muzułmańskich domostw.

W tym okręgu kulturowym znana była historia dotycząca wizyty Mahometa na weselu. Podczas tej uroczystości, panna młoda była pokryta pachnidłem opartym o szafran, co prorok uznał to za obrazę (wspomniał, że aniołowie nie przybywają tylko na pogrzeby niewiernych i tych stosujących kosmetyki ze stigmata croci). Spożywcze stosowane krokusa nie było istotne dla religijnego dyskursu wczesnego islamu.

Suficki mędrzec w stroju barwionym szafranem. Nie wszędzie szafranowa prohibicja się przyjęła. Ok. 1880.

Średniowieczne interpretacje prohibicji szafranowej

XV-wieczny komentarz do Hadisów — Fatḥ al-bārī — podaje, że najkrótsza wersja tradycji o zakazie szafranu znajduje się w Księdze ubioru (Kitāb al-libās; część Hadisów).

Hadis jest relacjonowany jako przekazany za pośrednictwem Anasa:

Prorok, niech pokój będzie z nim, zabronił (nahiya) [stosowania] szafranu dla mężczyzny

Księga ubioru (Kitāb al-libās; część Hadisów)

Treść wydaje się oczywista, niepodlegająca interpretacjom. W tej samej księdze znajduje się inwokacja dotycząca tych, którzy „zakładają nowy strój”. W kolejnych paragrafach powtarza się zapis zakazujący stosowania barwnika szafranowego. Miał być on zwłaszcza obowiązujący żołnierzy i inne osoby biorące udział w wojnie. Oni w żadnym wypadku nie mogli używać żółtych barwników, zarówno z C. sativus, jak i innych surowców.

Al-Rumi i szafran

Inaczej do tej kwestii podchodził mistyczny zakon „wirujących derwiszy”, powstały na bazie pism XIII-wiecznego teologa i poety Rumi’ego (Dżalaluddin Muhammed Balchi). W jednym ze swoich dzieł wspomina szafran:

Nasze żółte twarze są szafranowym amuletem przeciwko złemu spojrzeniu. Pokonamy je wszystkie [złe duchy] przy pomocy różanym policzkom

Dżalaluddin Muhammed Balchi (1207–1273)

Możliwa różnica w doktrynie może wynikać z tego, że Rumi pochodził z zaratusztriańskiej tradycji filozoficznej.

Zakon wirujących derwiszy i ich żółto-pomarańczowe stroje. Czy powyżsi barwili szaty szafranem? Źródło: Preziosi, A. (1857). Wirujący derwisze.

Szafran w sztuce kulinarnej wczesnego islamu

Na Bliskim Wschodzie bagdadzki autor Ibn Sayyar al-Warraq w X wieku spisał najstarszą zachowaną arabską książkę kucharską — Kitab al-tabikh. Jest ona kompilacją receptur na dania, które wykonywano na dworze sunnickiego Kalifatu Abbasydów.

Musieli być oni prawdziwymi smakoszami, gdyż dzieło to wymienia bardzo dużą liczbę dań z szafranem. Jednym z nich był Al-Sikbaj. Był to rodzaj mięsno-warzywnego gulaszu z dodatkiem octu winnego i melasy z daktyli. Główne składniki: bakłażan, kolendra, por, cebula, marchewka, tłuste mięso, cynamon, szafran, rodzynki, figi, woda różana, ocet winny, melasa lub miód. Podobną potrawą było Zirbaj. Wykonywano ją z mięsa, ciecierzycy, przypraw (cynamon, szafran), mastyki, migdałów, octu i wody różanej.

Szafran stosowano również do aromatyzacji ryb, jak w potrawie Samak Musakbaj — wysmażona ryba na oleju sezamowym z dodatkiem kolendry, octu winnego i szafranu. Czasami do przyprawiania ryb stosowano mieszaninę wody różanej i szafranu.

Bliski wschód zaczął być centrum handlu przyprawami od upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego. Źródło: Lewis, J. (1872). The Bezestein Bazaar of El Khan Khalil, Cairo.

Co ciekawe, w czasach wczesnego islamu znano również swego rodzaju grzanki francuskie (w tym wypadku bagdadzkie) — Judhab al-Khubz. Aby je wykonać, czerstwy chleb maczano w mleku, aż zacznie fermentować. Po pewnym czasie pokrywano go zmielonymi migdałami, cukrem i szafranem. Na końcu smażono (pieczono?) nad ogniem. Gotową grzankę pokrywano cukrem z przyprawami.

Jak szafran i cukier to słodycze. Na przykład Sifa ukhra była mieszanką miodu, oleju sezamowego, wody, wody różanej, szafranu, pistacji i nasion maku.

Szafran w tradycyjnej medycynie islamskiej

Tradycyjne systemy lecznicze krajów islamskich opierają się głównie na dziełach: Aliego Ibn Rabbana Tabariego (773–861), Mohammada Ibn Zakariya Raziego (Razesa) (865–925), Abu Ali Husaina ebn Abdallaaha Ebn-e Siny (Awicenny) (980–1037), Ibn al-Baytara (1197–1248) i innych.

Wszyscy islamscy autorzy opisują szafran jako ciepły i suchy. Ponadto uważali, że szafran może być stosowany jako lek ściągający (qabez), obniżający stan zapalny (mohallel) i wzmagający trawienie (monzedj).

W związku z powyższymi efektami, proponowano stosowanie szafranu na choroby układu pokarmowego (zwłaszcza żołądka i wątroby), choroby układu oddechowego (astma, skurcz oskrzeli) oraz choroby i dolegliwości ze strony układu sercowo-naczyniowego (tachkardia, miażdżyca).

XIX-wieczna butelka po collystrum z szafranem, z mojej kolekcji. Środek ten był również nazywany wodą Horsta (Aqua Horsti). Receptury z epoki podają, że formulowano go z amoniaku, siarczanu cynku, wody, spirytusu, kamfory i szafranu. Wskazania: zapalenie spojówek o etiologii atopowej. Więcej o moich butelkach aptecznych piszę na instagramie: https://www.instagram.com/alexander_gulosus/

W dziełach powyższych uczonych można znaleźć informacje, że z szafranu można przygotować lek oczny — collyrium (wykonywano go w aptekach jeszcze w XIX w.). Ewolucyjne środek ten pochodzi od preparacji o nazwie Kohl. Była to mieszanina siarczku antymonu(III) i innych substancji mineralnych. Zawierała także galenę, której głównym składnikiem jest siarczek ołowiu(II). Jako ciekawostkę napiszę, że słowo alkohol pochodzi właśnie od tego rdzenia. Pierwotnie nazwa alkohol odnosiła się do „proszku z antymonu”, dopiero w XVIII w. uzyskała współczesne znaczenie.

Historia naturalna przypraw

Powyższy wpis jest oparty o fragment mojej monografii — Historia naturalna przypraw. Opisywana książka jest jedyną na rynku polskim publikacją, która w tak szeroki sposób przedstawia problematykę przypraw, ich historię, przetwórstwo, wykorzystanie w dawnej medycynie i innych aspektach życia człowieka. Każdy rozdział jest poświęcony jednej przyprawie i jest zbudowany z następujących części:

  1. Nazewnictwo (etymologia nazwy gatunkowej, nazwy lokalne, nazewnictwo w dawnej Polsce i dawnej farmacji);
  2. Opis rośliny, gatunki macierzyste (skrócony opis botaniczny rośliny, występowanie, odmiany/gatunki macierzyste, podobne rośliny i przyprawy);
  3. Botanika ekonomiczna (sposób hodowli i propagacji, historyczne i współczesne metody przetwórstwa);
  4. Etnofarmakologia (receptury na leki stosowane w dawnej farmacji, wykorzystujące opisywaną przyprawę, użycie przypraw w tradycyjnych systemach leczniczych i systemach religijnych);
  5. Sztuka kulinarna (przepisy na mieszanki przyprawowe i ich historia, wykorzystanie przypraw w kulinariach, zarówno współczesnych, jak i dawnych).
Krótka opinia prof. Łukasza Łuczaja o moich książkach

Bibliografia

  1. Grami, B. (2013). Perfumery Plant Materials as Reflected in Early Persian Poetry. Journal of the Royal Asiatic Society 1(23), 39-52.
  2. Shinkov, A. (2015). Olfactory Visuals: A Case of Saffron Prohibition in „Ḥadīṯ” Commentary. Bulletin d’études orientales T. 64, 277–291.
  3. Smakosz, A. K. (2022). Historia naturalna przypraw. Pharmacopola.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

You may use these <abbr title="HyperText Markup Language">html</abbr> tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

*

error: Niniejsza zawartość jest chroniona prawem autorskim i należy do Aleksandra K. Smakosza. W przypadku chęci wykorzystania treści zapraszam do kontaktu z autorem: drgulosus@gmail.com